Ovatko urheilutapahtumat oikeasti hyviä paikkoja näkyvyyden kannalta sponsoreille?

By Mainosguru / On / In Uncategorized

Ensimmäisessä blogitekstissä pitkästä aikaa haluan miettiä hieman itselleni erittäin tärkeää asiaa: urheilua. Urheiluseurat ja -tapahtumat luovat mainostajille erittäin hyvät mahdollisuudet, jos niitä vain osaa käyttää oikein!

Ovatko urheilutapahtumat oikeasti hyviä paikkoja näkyvyyden kannalta sponsoreille?

Onko kukaan koskaan kuullut Hippo-kisoista tai junnujalkkiksesta? Entäs jäkiksen SM-liiga, josta jokainen on varmasti tässä Suomen maassa kuullut? Miksipä siis urheilutapahtuma ei toisi hyvää näkyvyyttä sponsoreille.

Freesiä

Urheilutapahtumissa mainostaminen ja joukkuiden sponsorointi on ainakin allekirjoittaneen mielestä freesiä mainontaa. Mikä voisi olla parempaa ja luontevampaa mainontaa, kun jalkkisjoukkueen pelipaidoissa mainostaminen? Tuskin mikään! Urheilulla on paljon näkyvyyttä ympäri maan ja kohderyhmiä löytyy useita. Mainostajan ei todellakaan tarvitse miettiä, onko soveliaampaa sponsoroida futisjoukkuetta ja saada niin näkyvyyttä vai kenties mennä mainostamaan itseään paikallisille olutfestareille. Jokainen tietää, että freesimpää mainontaa ei voi saada muualta kuin urheilun parista.

Reilu peli

Urheilussa pyritään, tai ainakin ulospäin pyritään näyttämään reilun pelin meininkiä. Tahdotaan rehellisesti ja reilusti kilpailla toisiaan vastaan, vaikka pinnan alla saattaakin kuhista milloin mitäkin vippaskonsteja. Reilun pelin hengessä sponsorit saavat myös mielekästä näkyvyyttä, koska toki reilun pelin hengessä sponsoreidenkin oletetaan pelaavan reilua peliä.

Monen monituista

Urheilutapahtumia on olemassa jo Suomessa useita ympäri vuoden. Kesällä pelataan intohimoisesti pesäpalloa ja futista, kun taas talvella keskitytään enemmän jääkiekkoon ja hiihtoon. Sponsoreilla on siis huimat mahdollisuudet näkyä ympäri vuoden, kunhan vain valitsevat kohteensa oikein. Jokaisissa kisoissa on aivan varmasti näkyvillä yhteistyökumppaneita, vaikka mainoksiin ei varsinaisesti huomiota kiinnitäkään urheilua seuratessa. Usein jääkiekkopeleissä viihtyvät tietävät tasan taatusti sen, mitä mainoksia kaukalon reunalla on luettavissa ja minkä yrityksen mainos on pelipaitojen selässä, siitä ei ole epäilystäkään.

Urheilulajeja on olemassa ääretön määrä ja sponsorille jää vain pohdittavaksi, minne näkyvyyttään tahtoo panostaa. On olemassa junnuja, sm-tason urheilua, mm-tason urheilua, sennujen mestaruuksia ja milloin mitäkin. Kannattaa siis tarttua tilaisuuteen, jos joku sellaista tarjoaa. Näkyvyyttä urheilun parissa kun riittää mahdottoman paljon!

Maailmanluokan tähtiä

Se joka seuraa maailman luokan futista, tietää taatusti pääsponsorit suurissa jalkapallopeleissä. Nanosekunnissa saa kakistettua kurkustaan, mitkä maailmanluokan yritykset ovat sponsoroimassa tähtijoukkueita ja maailmanluokan tähtiä. Kukapa ei tietäisi minkä merkkisissa kengissä kuuluisa CR7 pelaa. Tuskin kukaan myöskään uskaltaa väittää, etteikö moinen tähti toisi sponsoreille lisää näkyvyyttä ja asiakkaita.

Toki pienillä yrityksillä ei ole mahdollisuutta saada aivan maailmanluokan näkyvyyttä, ovathan sponsoribudjetit aivan uskomattomissa sfääreissä kyseisissä tapahtumissa. Maasta se pienikin ponnistaa ja kannattaakin suunnata näkyvyys urheilutapahtumissa oman budjetin tasolle.

Riski

Urheilutapahtumissa sponsoroinnilla voi toki olla myös riskinsä. Ja varsinkin jos puhutaan suuremmista urheilutapahtumista tai yksittäisistä urheilijoista. Mieleen muistuu eräskin norjalainen menestynyt hiihtäjätär, joka sattumoisin olikin käyttänyt eräänlaista huulirasvaa ja kärähti dopingista. Sponsorirahat taisivat hiihtäjättäreltä kadota glitteripölynä taivaan tuuliin ja lokaa sai varmasti huulirasvavalmistajakin niskaansa aivan turhaan. Urheilun sponsoroimisessa on siis olemassa riskinsä, niin kuin kaikessa muussakin. Jos urheilutapahtuma, joukkue tai yksittäinen urheilija joutuu mediamyllytyksessä huonoon maineeseen, huonoa mainetta sataa taatusti myös sponsoreiden niskaan. Ilman suurempia faktatietoja, sponosreilla kuitenkin taitaa moisessa tilanteessa olla oikeus viheltää peli poikki ja kääntää rahahanat kiinni.

Riskejä yritysmaailmassa on uskallettava ottaa, niin kuin elämässä muutenkin. Urheilun osalta näkyvyyden saaminen sponsoroinnin myötä on melko riskitöntä ja todella huonoa tuuria, jos sponsori revitään hirveään mediamyllytykseen mukaan. Joten kyllä, urheilutapahtumissa sponsorointi tuo aivan varmasti hyvää näkyvyyttä. 

Ei pelkästään urheilijoiden sponsorointia

Urheilutapahtumissahan näkyvyysmahdollisuuksia mainostajalle on vaikka miten paljon. Luonnollisesti näkyvät mainokset hallien seinällä tai vaikkapa aidoissa. Toisaalta luovaksi heittäytymällä paikkoja löytyy vielä enemmän! Vaikkapa tapahtuman turvallisuudesta ansiokkaasti
huolehtivan järkkärin liivi voi olla yllättävän näkyvä ja tehokas paikka mainostaa! Väkisin tulee luotettava kuva mainostavasta yrityksestä, kun hänen panoksellaan tuetaan yleistä turvallisuutta!