Ärsyttääkö nykyaikainen mainostus kännykkäsovelluksissa ja nettisivuilla?

By Mainosguru / On / In Uncategorized

Jokainen netin suurshoppailija tietää, miten helposti joutua mainoksen uhriksi, eikö vaan? Mainoksen kautta pääset klikkailemaan talven kynnyksellä ihani talvikenkiä ja lämpimiä talvitakkeja, joita ei vaan voi jättää ostamatta.

Hyvä huono mainos

Ärsyttääkö?

Jokainen tietää myös kaikkien ihanien mainosten lisäksi sen, kun avaat nettisivun ajatuksella tarkastaa nopeasti jotain ja sitten se alkaa. Ensin ruudulle pamahtaa ilmoitus evästeiden käytöstä. Sen jälkeen ruudulle pamahtaa mainos jostain aivan muusta ja etsit kuumeisesti rastia, josta mainoksen voi klikata pois. Ei, ei rasti sitten niin missään.

Siinä vaiheessa ärsytysmittari pamahtaa punaiselle ja rasti ilmestyy mainoksen alakulmaan piskuisen pienenä. Nettisivujen tarkkailu ja tiedon etsintä jatkuu, kunnes ruutuun pamahtaa ilmoitus kyselytutkimuksesta, johon nettisivuilla vierailija voi osallistua. Palkintona Eurojackpottia parempi rahapalkinto, luksusjahti, omakotitalo ellei jopa kaksikin ja Tukholman risteily. Ja jälleen kerran kuumeisesti etsit rastia moisen kyselyn ilmoituksesta, eikä sitä sitä löydyy niin sanotusti puusta eikä maasta. Ärsytysmittari? Posahti taivaan tuuliin.

Töissä rauhallinen tilanne ja pomokin hoitaa omia hommiaan huoneessaan. Kahvitauot pidetty eikä oikein nälkäkään ole. Ehkä muutama kenttä Angry Birdsiä maistuisi tässä välissä? Avaat sovelluksen ja alat nakella lintuja kohti erinäisiä rakennelmia päästäkseen eroon pahoista possuista.

Hyvällä sykkeellä peli menossa eteenpäin, kunnes ruudulle pamahtaa mainos jostain aivan käsittämättömän typerästä, mitenkään asiaan liittymättömästä toisesta sovelluksesta. ”Voit ohittaa mainoksen 30 sekunnin kuluttua.” Ärsytysmittari? Kohoamassa punaiselle. Vihdoin typerä mainos on ohi ja taas vihaiset linnut liitelevät hyvällä sykkeellä, kunnes sama mainos paukahtaa uudelleen ruuttuu. Ärsytysmittari? Posahti. iPhone? Heitetty ikkunasta pihalle. Eikö ärsytäkään?

Avaat facebookin ajatuksella tarkistaa päivän juorut. Selaat etusivua kaikessa rauhassa, kunnes eteen hyppää kuin itsestään mainos talvikengistä, joista olet haaveillut jo viime kuun palkasta lähtien. Yhtäkkiä huomaat siirtyneesi jo neljänsille vaatekauppojen nettisivuille, tilanneesi ihanien talvikenkien lisäksi pikkujoulumekon, uudet korkokengät ja laukun, muutaman joululahjan ja kuinka ollakkaan löysit myös mahdottoman kauniit satiinilakanat ihan vaan nettisivujen mainonnan vuoksi. Viime kuun palkasta ei ole enää pesoakaan jäljellä ja loppukuun voikin sitten syödä kynsiä. Ärsyttääkö? Tavallaan kyllä ja tavallaan taas ei.

Miten tehdä hyvä mainos?

Mainoksen uhri

Sen tunteen tietää jokainen, kun on joutunut mainoksen uhriksi. Etenkin ne, jotka lähes joka päivä joutuvat mainoksen uhriksi. Omalla olemuksellasi olet jo kaveripiirissäkin tunnettu moisesta uhriksi joutumisesta ja kukapa siitä ei pientä pilkkaa heittäisi.
Mainoksen uhrit tietävät sen, että hyvää mainosta ei vaan voi ohittaa! Nähtyäsi hyvän mainoksen ja varsinkin hyvän alennuksen tuotteesta netissä, sitä keksii mitä ihmeellisimpiä selityksiä itselleen tuotteen ostamisen puolesta.

Pitkähermoisimmalla saattaa itsensä kanssa taistelu kestää pari päivää, mutta turhaa on itsensä kanssa taistelu, koska tuote tulee kuitenkin ostettua. Ja ehkä jännintä hyvässä mainonnassa on juurikin se, miten saa itselleen keksittyä mahdollisimman monia järkeviä syitä tuotteen ostamiseen.

Vaikka kuinka kävisi väittelyä itsensä kanssa siitä, että kyseistä tuotetta ei koskaan tule tarvittua, niin silti nettisivuille tulee palattua ja klikattua nappulaa ”osta tästä”. Ärsyttääkö? Toisinaan kyllä. Mutta ostamisesta vaan tulee niin hyvä mieli. Etenkin kun tuotteen tarpeellisuutta on saanut selitellä itselleen pari päivää ja loppujen lopuksi huomaat, että ostamasi tuote notkuu edelleen samaisessa paikassa minne sen olet ostamisen jälkeen jättänyt. Käyttämättömänä.

Mainostoimisto