Nämä kotimaiset yritykset ovat onnistuneet vuonna 2016 markkinoinnissaan

By Mainosguru / On / In Markkinointi

Kun puhutaan onnistuneesta markkinoinnista, ensimmäisenä onnistujien listasta nousee mieleen Juice PLUS+.  Se on Amerikasta lähtöisin oleva franchise-yritys, johon on lähtenyt mukaan paljon jälleenmyyjiä Suomessa. Juice Plus kirvoittaa paljon mielipiteitä puolesta ja vastaan. Puikoissa heiluu laitepilatesohjaaja ja Playboy-äitinä julkisuuteen tullut Susanna Tanni, jolta löytyy myös runsaasti tietoutta ravinnosta. Juice Plussan myyjät perustivat toukokuussa Facebook-ryhmän nimeltään Freetoxaajat. Ryhmässä on tarkoitus jakaa tietoutta puhtaasta ravinnosta ja muutenkin puhtaasta elämäntavasta rakkaudella ja toisia kunnioittaen. Ryhmän ohelle on syntynyt paljon muita Freetoxaajat-ryhmiä, joiden pyörityksestä taitaa kaikista vastata Juice Plus -jälleenmyyjät.

Freetoxaajissa markkinointi ärsyttää monia

Monia Freetoxaajat ärsyttää, sillä he huomaavat, että ryhmä toimii paljolti juuri Juice Plussan markkinointikanavana. Vähän väliä joku myyjistä postaa kuvia, joissa on värikkäitä Juice-kapseleita kauniisti aseteltuna mahdollisesti hedelmien, marjojen ja vihannesten keskelle. Postauksissa he hehkuttavat, kuinka mahtavaa on, kun elämä on muuttunut Juicen myötä; kuinka iho hehkuu, hiukset kasvaa, olo tuntuu energiseltä ja hedelmät, kasvikset ja marjat maistuvat. Itse muutamia kuukausia Juice Plussaa kokeilleena voin sanoa, että ainut muutos, jonka tuotteesta huomasin, oli se, että ihoni parani.

Se oli kyllä hieno muutos, mutta en nyt tiedä ihan 167 euron arvoinen. Olisin varmaan saanut samalaista jälkeä aikaiseksi pidemmällä aikavälillä jättämällä maitotuotteet ja gluteiinin sekä syömällä muutenkin puhtaammin. Syön myös enemmän vihanneksia, marjoja ja hedelmiä, mutta tein sen tietoisesti, enkä siksi, että minua olisi alkanu tehdä niitä enemmän mieli, kuten Juicen vaikutukseksi väitetään. Juicesta on olemassa tutkimustietoa, mutta olen lukenut myös kirjoituksia, joissa tuo tieto kyseenalaistetaan hyvin vahvasti. Useat Juicea asiakkaana tilaavat hehkuttavat myös, kuinka masennus on kaikonnut ja jopa kymmeniä kiloja kaikonnut tuotteen popsimisen aloittamisen myötä.

Porttihuume vihreiden maailmaan

On hienoa, jos jollekin on näin käynyt. Uskon vain, että mikään tuota yksinään ei pysty poistamaan masennusta tai tuomaan laihuutta. Ei sillä, että näin kokeneet ihmisetkään olisivat niin väittäneet. He kuitenkin kokevat, että Juice on ollut vähintään laukaiseva tekijä heidän elintapamuutokselleen, ja sehän on vain hyvä asia. Kuten myöskin Juicen keulamiehenä toimiva, valtavan ravintotietouden omaava Olli Posti puhuu Juicesta ”porttihuumeena” vihreiden maailmaan.

Ei tuote voi ihan paskaa olla, jos Ollikin sitä myy, ja onhan itsellänikin tämä positiivinen kokemus. Voi hyvinkin olla, että olisin huomannut itsessäni enemmänkin positiivisia muutoksia, jos olisin jatkanut tuotteen syömistä pidempään. Kuten onneksi suuri osa ihmisistä, arvostan kuitenkin enemmän tuoreita hedelmiä, marjoja ja vihanneksia, joita ei tosin tule syötyä tarpeeksi päivässä, kuten Juicen myyjätkin sanovat. He markkinoivat Juicea nimenomaan helppona, sillä saahan kolmesta erilaisesta kapselipurkista 30 eri marjan, hedelmän ja kasviksen fytoravinteet.

Ryhmästä paljon hyötyä

Tärkeämpänä antina Freetoxaajista on ollut itselleni se, että olen alkanut syömään myrkkyvapaammin ja ostamaan enemmän luomua. Se tulee valitettavan kalliiksi, joten siihen ei aina opiskelijalla ole varaa. Olen kuitenkin paljon tietoisempi, mitä suuhuni laitanja näen ruoassa ennemmin ravintoaineita, joita haluan tarjota keholleni monipuolisesti ja riittävästi sen sijaan, että kontrolloisin ja laskisin kaloreita.

Mehustukseen en ole lähtenyt, vaikka olen aikonut. Olen niin laiska ja mukavuudenhaluinen. Sitäkin vastaan löytyy varmasti mielipiteitä; miksei syödä hedelmiä, marjoja ja vihanneksia suoraan, miksi ne pitää mehuksi vääntää? Tosiasiahan on kuitenkin se, että harva jaksaa syödä niin paljon niitä etenkään samalla kertaa. Lisäksi mehuista saa todella herkullisia, sillä niihin voi yhdistää mitä tahansa. Vain oma mielikuvitus on rajana.

Parempaahan se on syödä eri raaka-aineita sisältävää ruokaakin, kun vain raaka-aineita erikseen. Makunsa siis kullakin, ja ihan turha lähteä tappelemaan tästä. Joillakin vain näyttää olevan sen verran patoutunutta vihaa, että muututaan ylimielisiksi, mollataan toisten mielipide ja luullaan vain itse olevansa olevansa oikeassa aivan kuin tähän maailmaan ei mahtuisi mielipiteitä.

Olen myös saanut valtavasti hyviä vinkkejä, mitkä ovat esimerkiksi hyviä luonnonkosmetiikka ihonhoitotuotteita tai kuinka hoitaa ihoaan pelkillä öljyillä ja muilla luonnon antimilla. Samoin hiustenhoidon suhteen.

Freetoxaajat on tehty siksi onnistuneesti, että ryhmästä todella saa valtavasti hyötyä, sillä siellä saa puhua puhtaasta ravinnosta ja terveellisistä elintavoista kaltaistensa kanssa niin paljon kuin sielu sietää, kunhan ei loukkaa muita tai puhu pahaa Juice Plussasta. Silloin kyllä ryhmän ylläpito poistaa kommentit hyvin nopeasti.

Suomen tunnetuin(ko) valmentaja: Tomi Kokko

Markkinoinnissaan hienosti on onnistunut myös Tomi Kokko Lean in five weeks -haasteellaan. Useita kertoja vuodessa pyörivään valmennukseen on osallistunut ilmeisesti jo tuhansia ihmisiä. Kunnianhimoisesti Tomin tavoite on kuitenkin olla myötävaikuttamassa miljoonan ihmiseen elämäntapamuutokseen Suomessa.

Kokolta tunnetuimpia juttuja ovat ehkä rasvakahvi eli Five AM coffee ja Green Monster -juoma. Tomi on erittäin hyvä hyödyntämään sosiaalista mediaa markkinoinnissaan. Hän myös valmennuksiinsa ja ilmaiseksi sosiaalisessa mediassa jakamiinsa videoihin ja kuviin mukaan huikeita ravinto-, terveys- ja hyvinvointiammattilaisia kuten Jaakko Halmetojan, Olli Postin ja Olli Sovijärven, ja käyttää omassa työssään muun muassa heiltä oppimiaan asioita.

Tomin erottaa muista personal trainereista agressiivisen markkinoinnin lisäksi se, että hän kyseenalaistaa virallisia ravintosuosituksia paljon enemmän kuin kukaan muu. Hän teki jopa aiheesta dokkarin, jonka myötä hänen nimensä onkin niin tiukasti ihmisten huulilla.

Perinteisemmistä yrityksistä KotiPizza

KotiPizza on mainittava, sillä yhtiön liikevaihto ja tulos on ollut niin vahvassa kasvussa vuoden 2016 aikana. Yhtiön osakkeen arvo  on noussut vajaasta seitsemästä eurosta nykyiseen huippuunsa, yli 11 euroon. Tässä varmasti pizzojen oikealla markkinoinnilla on varmasti ollut oma osansa, hienoa työtä!